Kamis, 19 November 2015

Pencegahan Sebagai Pelepasan sebanyak Sembelit

Pencegahan Sebagai Pelepasan sebanyak Sembelit

Keadaan ini disebut sebagai sembelit dikenali dengan banyak nama lain yang termasuk defaecation dyssynergic dan costiveness dyschezia. Ia dibezakan dengan mempunyai kesukaran untuk membuang air besar, sering kali menghasilkan najis yang keras berketul-ketul. Najis berwarna ini menyebabkan kesakitan. Walaupun secara umumnya tidak berbahaya, satu bentuk kronik dikenali sebagai kesukaran membuang air besar boleh menyebabkan kesakitan yang teruk. Sering kali ia telah berkata bahawa pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Ia adalah lebih benar dalam kes sembelit. Gejala adalah lebih mudah untuk mengelakkan daripada berlaku daripada ia adalah untuk merawat. Ubat sembelit seperti julap tidak berkesan tanpa perubahan yang betul dalam diet dan gaya hidup.

Terdapat pelbagai cara yang boleh menyebabkan orang ramai untuk menjadi sembelit. Antara punca-punca yang paling biasa termasuk tidak mempunyai fiber atau cecair yang mencukupi dalam sistem, tidak melakukan banyak aktiviti fizikal, kesan sampingan ubat-ubatan tertentu, kanser kolorektal dan juga hipotiroidisme. Dalam beberapa kes, tekanan juga satu faktor.

Bagi sesetengah individu yang mengalami sembelit, mengambil julap adalah alternatif yang lebih mudah daripada mengubah diet. Walau bagaimanapun, penggunaan rutin julap adalah tidak digalakkan kerana ia boleh membawa kepada pergantungan kepada ubat. Julap diperbuat daripada bahan semulajadi adalah alternatif yang lebih baik. Julap mengandungi susu magnesia adalah popular kerana ini adalah kedua-dua yang murah dan berkesan. Bagi mereka yang tidak mendapat pelepasan daripada memakan julap, perangsang boleh digunakan sebagai alternatif. Satu lagi rawatan yang biasa ialah dengan mengambil enema. Ini membantu dalam membuang air besar. Walau bagaimanapun, ini hanya berkesan di kawasan-kawasan tertentu sistem penghadaman.

Manusia tidak bersendirian dalam mengalami sembelit. Haiwan seperti beruang dan gigi taring juga mendapat sembelit. Bears sengaja mendorong satu bentuk sembelit dengan makan makanan tertentu sebelum hibernasi, mewujudkan plug rektum dalam proses. Oleh itu, beruang dan lain-lain haiwan hibernating menjalani fasa semasa musim bunga di mana mereka menyakitkan mengusir buangan daripada badan mereka. Sebaliknya, gigi taring memakan rumput dan beberapa jenis tumbuh-tumbuhan untuk membuat usus bergerak dengan lancar.

Sama seperti binatang, manusia juga perlu membuang air besar secara tetap untuk hidup kehidupan yang sihat. Di samping itu, najis berlalu tidak perlu menjadi berketul-ketul dan keras. Najis kering dan keras sukar untuk lulus dan petunjuk yang jelas mempunyai sembelit, tidak kira sama ada pergerakan itu adalah tetap atau tidak. Diet yang sihat yang terdiri daripada makanan yang kaya dengan serat dan nutrien serta banyak cecair adalah penting untuk mempunyai melegakan sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar